Du er nu logget ind som {customerName}

“Det træ, der rager op, er det, der bliver lagt mærke til”

Madklubben har siden 2007 stået for den innovative restaurantoplevelse. Seneste skud på stammen er farverige FRANKIES PIZZA - en række markante pizzajoints, der fra dag ét har taget det at spise pizza et helt nyt sted hen. Brønnum er med på rejsen som leverandør af køkkener og udstyr

Et besøg på FRANKIES PIZZA er alt andet end kedeligt. Oplevelsen starter allerede ved indgangen, hvor navnet står bøjet i neonrøde versaler - og det farverige udtryk fortsætter i restauranten, hvor skrigende pink og lyserød går igen og blander sig med den rå og uformelle indretning.   

Også menukortet er lyserødt og spænder bredt fra den klassiske Margherita til FRANKIES egen NOTORIOUS P.I.G., som er med tomat mozzarella, ventricina salami, salsiccia pølse og pimientos de padron.

“Vi har komponeret en række pizzaer med ingredienser, som vi godt selv kan lide, og som tager oplevelsen et nyt sted hen. Vi serverer stadig de ‘oldschool’, som den velkendte med ananas, som i vores version er med spicy ananaschutney, men vi har også pizzaer, vi kalder ‘high school’, hvor vi fx bruger confiteret hvidløg, bearnaise og oksecuvette. Mest for sjov lavede vi også en Nutella Calzone, som er med nutella, saltet mascarpone, Oreos og ristede hasselnødder, og det gik helt amok på de sociale medier, da vi postede en video af den. Folk begyndte at skrive, hvornår de kunne smage den, så den kom faktisk med på vores gæsters opfordring”, fortæller Lars Bertelsen, der sammen med Martin Alf, Christopher Haar og Anders Aagaard er partner i Madklubben, der driver FRANKIES PIZZA og en række andre restauranter, bl.a. Bistro Royal og Food Club.

Fra et til fem spisesteder på rekordtid
Sammen med sine kompagnoner har han brugt et hav af timer i køkkenet for at ramme den helt rette smag og ‘crust’. Og til inspiration blev der spist masser af både romerske og napolitanske pizzaer. Efterfølgende blev der evalueret og diskuteret, inden dejen igen blev justeret til det lykkedes at ramme den helt rigtige konsistens og netop den smag, som skulle være FRANKIES varemærke.

“Vi testede mere end 50 slags dej for at blive skarpe på, hvor længe den skulle hæve, hvile og bage. Vi brugte flere måneder, hvor vi også var i Italien og finde mel, skinke, salami, burrata og de helt rigtige tomater fra Vesuvio”, fortæller Lars Bertelsen.

Den grundige forberedelse og det høje ambitionsniveau var tydeligvis det hele værd, for siden den første joint slog dørene op på Østerbro i København, er gæsterne strømmet til, og FRANKIES PIZZA er på blot et år blevet til en kæde med yderligere tre spisesteder i København og et i Aarhus - og der er flere på vej. Gæsterne har taget rigtig godt imod konceptet – og ikke mindst muligheden for at spise og drikke alt hvad du kan i halvanden time for 350 kroner er populær.

“Hos os kan man spise godt uden at blive flået. Vi har ønsket at skabe et sted med uformel og hyggelig stemning, hvor man kan begynde sin bytur, hvis det er det, man ønsker”

“Hos os kan man spise godt uden at blive flået. Vi har ønsket at skabe et sted med uformel og hyggelig stemning, hvor man kan begynde sin bytur, hvis det er det, man ønsker”, fortæller Lars Bertelsen med henvisning til, at der bliver skruet op for musikken og ned for lyset, som aftenen skrider frem.

Arbejder bevidst med visuelt udtryk
Ikke mindst unge mellem 18 og 28 er vilde med FRANKIES og spiser ikke kun pizzaerne men går i FRANKIES t-shirts, hoodies, og jakker, slår paraplyerne op og kører på specialdesignede skateboards, der selvfølgelig også er forsynet med det iøjnefaldende logo.

“Vi lever i en visuel tidsalder, og derfor er FRANKIES også pakket pænt ind. Det er helt bevidst noget, vi prioriterer højt. Vi sad og skiftede farver på computeren i et væk, før vi besluttede, at den lyserøde skulle være vores signaturfarve. Den har noget rart, kærligt og indbydende over sig, og ikke mindst så stikker netop den farve ud”, fortæller Lars Bertelsen.

Og det er ikke tilfældigt, at der er tænkt over hver en detalje fra bagepapir og pizzabakker til logo. Madklubben bruger ifølge Lars Bertelsen altid rigtig lang tid på ideudvikling og visuelt udtryk, uanset hvilken type restaurant, der er tale om.

”I dette tilfælde lod vi os inspirere af punkbandet Ramones, som vi alle er vilde med, da vi skulle finde på det helt rigtige navn. Fonten, der er brugt i skriften i deres bandnavn hedder Franklin, og så kørte den ellers derfra. Og så har vi skelet til et hav af stærke brands, fordi vi ville have et navn, der ikke blot skulle fungere som logo men også være en stærk del af den visuelle identitet. Når man kigger ud over en nåleskov, er det det træ, der knejser højest, man lægger mærke til, og det træ skal vi selvfølgelig være”, lyder det fra Lars Bertelsen.

Lars Hjortshøj og Medina laver pizza
En anden ting, der tiltrækker sig opmærksomhed er, at der hver måned bliver inviteret en kendt person ind for at kreere sin yndlingspizza. Og 25 kroner pr. solgt pizza går til velgørenhed som Mødrehjælpen eller Røde Kors.

“Hverken vi eller den kendte vinder noget, men det gør til gengæld et godgørende formål, og det er populært”, fortæller Lars Bertelsen, der har haft navne som Lars Hjortshøj, Magnus Millang og Jacob Riising med i køkkenet. Mødet bliver filmet og lagt på facebook og Instagram - og skaber masser af interaktion og interesse.

En interesse, der desuden manifesterer sig i et hav af bordbookinger. FRANKIES har tydeligvis ramt et hul i markedet med sit tilbud om stenovnspizza akkompagneret af hyggelig og uformel stemning, hvad enten du er til champagne, iskolde øl og kander med cocktails, eller blot er på jagt efter det nemme alternativ til selv at stå for aftensmaden. De mange bestillinger, både i restauranterne og som take away stiller store krav til køkkener, der fungerer, og da Madklubben ikke tidligere har bagt pizzaer, er der løbende høstet erfaringer med, hvad der skal til for at skabe det optimale køkken til netop den type madlavning.

“Vi har skabt et koncept, som kan fungere hvor som helst fra Aalborg til Københavns Lufthavn, og vi har planer om at åbne mange flere FRANKIES restauranter”

“Brønnum har været rigtig gode til at lytte til vores behov og tegne noget, der fungerede og imødekom vores behov. Vi er gode til sovs og kartofler men ikke til køkkener, og dér var Brønnum superseje til at komme med forslag og sige, ’hvad med at gøre sådan og sådan’”, lyder det fra Lars Bertelsen.

Brønnums fejlmargen var lig nul
 “Det gik lynhurtigt og fejlmargenen var lig nul, og det gør en kæmpe forskel for os, at vi ikke skal spekulere på det men kan have fuldt fokus på maden”, siger Lars Bertelsen, der er meget tilfreds med Brønnums måde at ‘customize’ køkkenet så det ned til mindste detalje fra bordplader til spildbakker og opvask var designet til FRANKIES.

“Det er løst fantastisk godt”, lyder det fra Lars Bertelsen, mens han viser rundt i restauranten, hvor Brønnum også har leveret de speciallavede Victorinox knive med lyserødt greb og pizzahjulene, der står på alle borde i rustikke MUTTI tomatdåser - helt i tråd med ønsket om en uprætentiøs og ‘no nonsens’ pizzajoint.

“Vi har skabt et koncept, som kan fungere hvor som helst fra Aalborg til Københavns Lufthavn, og vi har planer om at åbne mange flere FRANKIES restauranter”, lyder det fra Lars Bertelsen, der er på vej i køkkenet for at teste nye smagsvarianter af både vegetariske og veganske pizzaer – i bedste Madklubben stil er der konstant noget nyt på tegnebrættet.

Kunsten er at kunne rykke, når der er behov for det

Én af Brønnums styrker er forståelsen for kundens behov, som kan kræve, at der skal handles her og nu

I den ideelle verden er der god tid til at finpudse og vende og dreje et projekt, men virkelighedens verden er ofte en helt anden. 

Dét kender Jacob Steen Nielsen, der er kædechef hos Brønnum alt til. Han har jævnligt en kunde i røret, der har brug for hjælp her og nu. Netop det oplevede han også, da Madklubben tog fat i ham omkring køkkenet i FRANKIES PIZZA i Grønnegade i København, hvor der skulle rykkes med det samme.

“Fra de overtager en adresse, og til de skal åbne, skal det gå stærkt. Og det første de gjorde, da de havde fået nøglerne til lejemålet, var at kontakte os, så vi kunne komme ud og tage mål. De kører altid efter en stram tidsplan, og der er det vores fornemste opgave at følge med og kunne levere med kort aftræk”, lyder det fra Jacob Steen Nielsen. Køkkenerne i FRANKIES PIZZA er ikke vildt komplicerede, og det er selvfølgelig en fordel, og det er desuden en klar fordel at kende konceptet, for så ved man præcis, hvad man skal være opmærksom på at få bestilt hjem for ikke at løbe ind i problemer længere fremme i processen, fordi der er elementer, der kan være leveringstid på.

Så mange siddepladser som muligt
“Fordi vi har lavet flere køkkener for dem flere gange, ved vi nu at ‘nå ja, de skal helt sikkert bruge det og det’, og så er der bare med at komme i gang”, fortæller Jacob Steen Nielsen, der efter at have taget et overblik over lokalerne begynder at tegne og lave skitser.

“Der er ikke to køkkener, der er ens, så det er afgørende at vi hurtigst muligt får et overblik, så vi kan begynde at planlægge hvor fx ovnene, som tager en del plads, skal placeres, hvor det er mest hensigtsmæssigt at indrette opvask osv. Antallet af siddepladser i restauranten vægtes altid rigtig højt, og det kan betyde at vi må tænke ekstra kreativt, for at få plads til det hele”, lyder det fra Jacob Steen Nielsen, der gerne vil fremhæve Brønnums evne til at smide hvad vi har i hænderne, når en kunde ringer med en hasteopgave.

“Det er vi bestemt gearet til, og vi kan rykke meget hurtigt. Desuden er vi meget opmærksomme på, at vores kunder altid har den samme kontaktperson, og det er en kæmpe fordel, hvis der fx er tale om en kæde, der åbner restauranter i hele landet, at de ikke hele tiden skal forholde sig til en ny person, men at der er tale om en gennemgående person, der kender alt til koncept til ønsker og behov”.