En bid af USA har fundet vej til Næstved

Intet er overladt til tilfældighederne på Stacy’s Diner i Næstved, hvor det amerikanske tema er rød tråd i såvel interiør som menu – og det er noget folk kan lide. Gæsterne strømmer til, og de mange boner kræver stor køkkenkapacitet. Brønnum har været med hele vejen i tæt dialog med kvinden bag, Linné Sommer, der i 2021 slog dørene op til sin foreløbig anden diner

Saftige hakkebøffer, smeltet cheddarost, fries og imponerende milkshakes, der er lavet på ægte amerikansk maner med is og fløde, har gjort Stacy’s Diner til et trækplaster ud over det sædvanlige. Siden Linné Sommer i 2018 bød velkommen i sin første diner i Køge, har der været fuld fart på. Helt i tråd med hendes motto ’bestem dig for det og gør det!’, var det oplagt at bygge videre på succesen - og 15. november 2021 var Næstveds borgmester inviteret til at klippe snoren over ved indvielsen af hendes anden diner i Næstved. En festlig dag, hvor der blev skålet i champagne, og de første gæster kunne sætte sig til rette i de lyseblå og hvidstribede sofaer, og lade aftenen begynde.

”Ambitionen har fra start været at skabe den vildeste diner i Danmark”, fortæller Linné Sommer, der blandt andet har placeret en vaskeægte amerikansk truck og en Cadillac Eldorado fra 1973 i restauranten, som både store og små elsker at sidde i. Bilerne er sejlet over Atlanterhavet i en skibscontainer, og det samme er to gule skolebusser, der har givet Stacy’s Diner tilnavnet, ’dem med bussen’.

“Jeg har en ’popcornhjerne’, der popper nye ideer hele tiden, og en gang imellem stikker det lidt af"

Brugte flere hundrede timer på at dele en bus

”Jeg har en ’popcornhjerne’, der popper nye ideer hele tiden, og en gang imellem stikker det lidt af, som nu den her ide med den gule skolebus. Jeg fik ideen om at dele den i to, og så var det jo bare at gå i gang med at finde ud af, hvordan det kunne gøres. Når jeg har sat mig noget for, så er jeg nemlig ikke typen, der giver op”, lyder det fra Linné Sommer om busserne, der er et markant vartegn og pryder bygningerne i både Køge og Næstved. I Køge krævede delingen af bussen 1000 smedetimer, mens ’operationen’ i Næstved på grund af smedenes erfaring fra første gang kunne klares på ’kun’ 300 timer.

En anden ide, er de døre, der fungerer som bordplade i baren, og som Linne Sommer selv har slebet og malet i de pastelfarver, der går igen overalt i indretningen. Hun trives bedst med at tage del i alle dele af sine projekter - som da hun gerne ville have en stjernehimmel og selv borede hvert eneste hul i loftet for at få det lige, som hun ville have det. Loftet er blot én detalje, der rammer et besøg på Stacy’s Diner ind. Imponerende vægmalerier, der er skabt til stedet, lyserøde stole, sort og hvidternede gulv – et mønster, der går igen på tallerkenerne og burgerboller med logo og flag på toppen, er blot et par af de mange gennemførte detaljer. For ikke at tale om musikprogrammet, hvor en række musikere med jævne mellemrum spiller op til dans, og de, der har lyst, kan prøve kræfter med både jitterbug og jive, når eksempelvis Elvis On My Mind indtager scenen.

“Intet er overladt til tilfældighederne – og der er en god grund til, at hver eneste ting står, hvor den står."

Kapacitet til 760 gæster kræver gennemtænkt køkken

Linné Sommer kunne ikke drømme om at gøre noget halvt. Hun har i årenes løb købt omkring 5000 amerikanske nummerplader, der pryder væggene i de to dinere af en fyr i Illinois, men oplevelsen begynder allerede ved indgangen med hvidmalet stakit og seks hvide parasoller på hver 90 m2, der giver en anderledes velkomst, slår tonen an og er særdeles praktiske, når der i sommerhalvåret for alvor kommer gang i serveringen udendørs.

På grund af den store popularitet er den nye diner tre gange så stor som den i Køge og med et areal på 1000 m2, er der kapacitet til 350 gæster indenfor og 410 udenfor. Et spisested i den størrelsesorden stiller store krav til køkkenet, som Linné Sommer betegner som ’en fabrik’.

Beslutningerne om, hvordan køkkenet skulle bygges op, er ifølge den ambitiøse restauratør truffet i tæt samarbejde med hendes faste konsulent hos Brønnum, Thomas Fjordside.

”Vi har brugt tre hele dage fra klokken 8 om morgenen til klokken 21 sammen, så det har været intenst, mens det stod på, men så var vi stort set også i mål. Det foregår på den måde, at Thomas kommer til mig med to store skærme, og så går vi ellers i gang. Vi kan stort set løse alting, mens vi sidder der med computeren, og det er en kæmpe fordel, for så er der ikke behov for at tegningerne skal frem og tilbage en hel masse gange efterfølgende. I sidste ende er det selvfølgelig mig, der bestemmer, men han kommer med en masse forslag, og så kører det ellers frem og tilbage med de forskellige ideer”, forklarer Linné Sommer, der også driver Restaurant Arken i Køge, og netop fordi hun har så stor erfaring, stiller hun store krav til sin køkkenindretning.

Intet er overladt til tilfældighederne – og der er en god grund til, at hver eneste ting står, hvor den står. Drikkevarerne er eksempelvis delt op, så der bliver tappet øl og sodavand fra en række tappehaner ét sted og lavet shakes et andet.

Gæsterne skal ikke mødes af kaos

”Der er ikke noget værre, end når der hele tiden er nogen, der bevæger sig rundt om én, mens man arbejder. Det kaos trives jeg ikke med, og med denne løsning hvor tappehanerne til øl og vand er fjernet fra baren, hvor folk kommer ind, har vi fjernet kaos fra fronten og trukket det ud bagved. Den løsning sikrer, at dét, gæsterne møder, er ro, og så er det ude bagved, vi løber stærkt”, forklarer Linné Sommer, der er meget glad for inddelingen i zoner, der er gennemgående i hele indretningen.

”Sådan en lørdag hvor der er 45 medarbejdere på job, er det vigtigt, at tingene er delt op. Kaos giver spildtid og frustration, mens køkkenet er meget mere effektivt, når der er ro på, fordi alt er klart defineret”.

At køkkenet er lykkedes så godt, skyldes ifølge Linné Sommer, at hun og Thomas Fjordside har været mange gange frem og tilbage mellem det eksisterende køkken i Køge og computeren. Eksempelvis for at tjekke afstande og bredder, så eksempelvis bordpladerne har den optimale dybde.

”Det var også vigtigt for mig at skabe afstand fra døren til opvasken, så gæsterne ikke sidder og glor direkte ud på de snavsede tallerkner, når døren går op, eller skraldespanden, som vi alle ved, kan være svær at ramme, når der er fart på”.

Det tog tid, men resultatet er blevet supergodt

Noget hun og Thomas kæmpede særligt med var frituredelen, da det er en arbejdsstation, hvor der ifølge Linné Sommer virkelig er pres på.

”Det tog tid, men den dobbeltsidede løsning vi nåede frem til, fungerer supergodt. Det er den proces, vi bruger virkelig meget tid på. Vi gennemgår arbejdsgange og detaljer og tager for eksempel et glas og måler, for det ville jo være gak, hvis vi ved at øge en bredde med to centimeter kan få plads til et glas mere på hylden. Samarbejdet har været rigtig godt, og det nye køkken er tæt på perfekt”, lyder det med stor tilfredshed fra Linné Sommer.

”Thomas kommer med masser af gode input, og selv om jeg har stor erfaring, så er det rigtig godt med den sparring. Og flere gange har han sagt, ’skal jeg ikke lige sørge for, at du får den her til test’? Det kan være alt fra blendere til ovne og håndtoastere eller en ny grill, vi har fået lov at teste i praksis. Det samarbejde og den forståelse for, hvad vi har brug for, betyder meget”, konstaterer Linné Sommer.

Hun er lykkedes med at skabe et univers, hvor du som gæst glemmer hverdagen og bliver glad i låget, uanset om du er voksen eller barn – og mere til.

”Vi er blevet både en destination og en attraktion”, lyder det fra Linne Sommer, hvis dedikation ikke er til at tage fejl af – og det stopper ikke her, for planen er at rulle konceptet ud på franchisebasis, når erfaringerne er tilstrækkelige, og tiden er moden. Entreprenant som hun er, elsker hun at bygge op og få ting til at køre – og det må også her siges at være lykkedes.