Ud med flæskestegssandwichen og ind med de friske grøntsager

Hvad er det nye sort inden for madverden? Magasin Kongens Nytorv har mange år været stedet hvor nye trends bliver præsenteret og denne gang kommer inspirationen fra det islandske. - Så ud med flæskestegssandwichen og ind med de friske grøntsager på en ny måde.

Restaurant gló er netop åbnet i kælder i Magasin Kongens Nytorv med masser af friske grøntsager serveret på en ny og inspirerende måde. gló er hentet fra Island, hvor rygtet om deres succes var nået helt til Kongens Nytorv.

”Min hustru, Sólveig Eiríksdóttir, har i mange år været ambassadør for det sunde måltid, fortæller Elías Guðmundsson, ejer af gló og fortsætter: ”Det er ikke kun Danmark, der har gennemgået en større madrevolution de seneste år. Islændingene har virkelig taget det sunde måltid til sig, og nu
glæder vi os til at præsentere vores idé om et sundt måltid til danskerne”.

Restaurant gló har fire spisesteder på Island. København er første by uden for Island, hvor konceptet nu skal afprøves. Restauranten har en holdning til, at et sundt måltid indeholder en masse grøntsager, men er samtidig bevidste om, at den største udfordring er at få dem serveret på en flot og indbydende måde.

”Vi tror på idéen om rene råvarer af god kvalitet.

Danmark er langt fremme med økologi
”Da vi blev spurgt, om vi ville udvide vores koncept til København, var det samtidig løsningen på et stort ønske om, at vores restauranter skal være mere eller mindre 100 procent økologiske. Danmark er meget længere fremme med økologi end Island”, pointerer Sólveig og fortsætter:

”Vi tror på idéen om rene råvarer af god kvalitet. Vi har erfaret, at kunderne også gerne efterspørger det, dog kræver det, at du forstår, at det ikke kun skal være sundt, men det også skal se og smage godt. – Og det er faktisk her, at vi ser, at der mangler det sunde alternativ til et klassisk hurtigt måltid i København”.

”Vi har ikke et stegekøkken, men et grøntsagskøkken”
Elías fortæller, at det ikke var helt nemt, at flytte deres koncept til København. Og at de selvfølgelig har fået rådgivning til visuel identitet og meget andet, men det han frygtede mest var indretningen af, hvad han kalder et grøntsagskøkken.

”Vores største udfordring var, at få en køkkenleverandør til at forstå, at vi ikke har et traditionelt køkken, men et fleksibelt køkken, hvor der både produceres juice og tilberedes grøntsager i lidt større mængder end normalt, fortæller Elías og fortsætter:

”Heldigvis var der en leverandør i vores netværk, der forstod at i et stormagasin er pladsen begrænset og kvadratmeterprisen høj. Brønnum havde faktisk en overraskende god og fleksibel løsning, der gør det muligt for os at skalere produktioner til vores næste projekt i huset”.

”Det er altid en udfordring, at bygge et køkken på begrænset plads. At det tilmed også skulle være
et produktionskøkken til et andet projekt i huset gjorde ikke udfordringen mindre"

”Det er altid en udfordring, at bygge et køkken på begrænset plads. At det tilmed også skulle være et produktionskøkken til et andet projekt i huset gjorde ikke udfordringen mindre. Men sammen fandt vi en løsning, vi er meget stolte af, indskyder Anders Brønnum-Schou”, CEO for Oluf Brønnum.

En bowle med grønt og kød er tilbehør!
Restaurant gló anretter måltidet foran kunden i en bowle. Deres signaturret er en anretning, der primært består af grøntsager og har kød som tilbehør. ”Ja, vi har raw food, vegansk, vegetar, koldpressede juice og endda alt økologisk, men vi er ikke fanatiske. Vi har kød på menuen, økologisk selvfølgelig, og altid kun som tilbehør til grøntsagerne. Faktisk er vores største sællert bowlen med grillet kylling, så det er ikke kun vegetarer, der har taget godt imod os og det sunde måltid”, slutter Elías Guðmundsson smilende.