Du er nu logget ind som {customerName}

At få lov at servere for rigtige gæster giver undervisningen en ekstra dimension

Kommende ernæringsassistenter, gastronomer og STX-elever deler skole i Odsherred, hvor alle områdets ungdomsuddannelser i dag er samlet på Campus Odsherred. Brønnum har indrettet skolekøkkenet, hvor mange forskellige elever hver uge har deres gang – og kan følge madlavningen helt til dørs i den tilhørende øve-restaurant

”Det giver så meget mening at lave mad til rigtige gæster og ikke bare til mig eller en af de andre grupper i køkkenet. Det har øve-restauranten åbnet op for, og faktisk har vi en del gæster udefra, som vi laver mad til, hvilket gør undervisningen meget praksisnær”, lyder det fra faglærer på Campus Odsherred, Theis Lynge Petersen.

Alle ungdomsuddannelser i Odsherred er efter en omfattende om- og tilbygning af Odsherred Gymnasium blevet samlet på én adresse i Asnæs, og ambitionen er at skabe et attraktivt læringsmiljø, hvor faglighed og fællesskab går hånd i hånd, når 490 elever fra blandt andet STX, HHX, HF, 10. klasse og erhvervsuddannelserne går i skole sammen.

”Vi har blandt andet fået støtte af A.P. Møller Fonden, og det har taget halvandet år at bygge det nye hus, hvor eleverne fra alle ungdomsuddannelserne nu kan følges ad, og det er enormt fedt. Både i forhold til undervisningen, men også bare det, at alle går ind ad samme dør, og STX-eleverne får kendskab til erhvervsuddannelserne og omvendt”, fortæller rektor, Søren Aagesen Goth.

Tidligere blev eleverne på de ernæringsfaglige uddannelser undervist i Fårevejle, men i forbindelse med sammenlægningen er også de – og deres lærer Theis, blevet en del af den nye campus i Asnæs.

Flytningen betød, at der skulle tegnes et helt nyt køkken, og ønsket var, at det skulle være så virkelighedsnært som muligt, og med mulighed for at servere for gæster - og som en del af projektet er der derfor også blevet opført en øve-restaurant. Både for at give eleverne så gode forudsætninger som overhovedet muligt i den daglige undervisning, men også for at imødekomme ønsket om, at skolen skal være et samlingssted, der som en del af lokalsamfundet kan interagere med byen, foreningskulturen og erhvervslivet ved at facilitere forskellige aktiviteter. Så i indretningsforslaget fra Brønnum var der foruden indretningen af selve køkkenet fokus på at få skabt et godt flow, så f.eks. dørene til og fra restauranten og opvasken var placeret mest hensigtsmæssigt.

"Vi inviterede f.eks. til langbordsmiddag, da Michelin-kåringen blev afholdt i Anneberg Kulturpark".

Blev klogere på smørrebrød
Og den højloftede restaurant, hvor store glaspartier åbner op mod resten af skolen og lukker masser af lys ind, har allerede dannet ramme om flere spændende arrangementer.

”Vi inviterede f.eks. til langbordsmiddag, da Michelin-kåringen blev afholdt i Anneberg Kulturpark, hvor både MOTA og Dragsholm Slot fik en stjerne. Det ville vi her på skolen gerne være med til at markere. Alle 100 billetter blev solgt, og eleverne stod for menuen, der tog udgangspunkt i lokale råvarer. De var selv afsted til besøgsmarken i Fårevejle og hente kål og beder og brugte lokalt avlet gris, som de braiserede. Ligesom vi serverede lokalt produceret juice og vin. Vi har også haft fællesspisning, som var meget populær, og det er noget, vi kommer til at gøre igen”, fortæller Theis Lynge Petersen.

Både kokkeelever, ernæringsassistenter og 10. klasse erhverv var også sat på opgaven, da skolens rektor Søren Aagesen Goth skulle holde regionsmøde med de øvrige rektorer på Sjælland, hvilket gav endnu en mulighed for at lave mad til rigtige gæster.

Anledningen blev samtidig brugt til at sætte fokus på smørrebrød i undervisningen, som startede med et tre uger langt teoretisk forløb, hvor eleverne blev klogere på, hvad smørrebrød er, og hvordan det er blevet brugt igennem tiden til alt fra fine selskaber til rejsegilder, begravelser og madpakker.

”Og det var faktisk overraskende, hvor lidt de kendte til det. De er vant til at hente en pokebowl fra den lokale, og mange havde ikke smagt f.eks. roastbeef med pickles og remoulade, så det blev de klogere på, og sammensatte efterfølgende selv frokosten til rektorerne, hvor alt fra rugbrød til pålæg og tilbehør var lavet fra bunden”, fortæller Theis.

”Det var rigtig lækkert”, lyder det fra Søren Aagesen Goth om dagen, hvor også skolens tømrerelever var blevet inddraget og havde kreeret ’mingle-brætter’ i træ, så man kunne gå rundt med maden, der var blevet tilberedt i det nye køkken, som er indrettet med seks individuelle arbejdsstationer.

"Vi har ikke øvet opdækning før, men det kan vi nu, ligesom vi har fået hele tjenerdelen med og også kan øve værtskab".

Kan ikke længere kopiere sidemanden
”I det gamle køkken havde vi to langborde. Et i hver side, men nu har vi fået disse gruppeborde, og jeg oplever, at det er rart for grupperne at kunne stå og arbejde hver for sig. Tidligere var de mere tilbøjelige til at kigge hos hinanden, og var der en, der lavede en fejl, lavede de andre den også. Nu er det nemmere at koncentrere sig om sit eget”, fortæller Theis, der har fået et køkken, der i høj grad ligner det køkken, eleverne vil komme ud i efter endt uddannelse.

Der er blandt andet et separat grøntrum, og et separat rum til opvasken – og i den forbindelse er der også opsat skabe, der kan åbnes fra begge sider.

”Samarbejdet med Brønnum har været rigtig godt. Vi har blandt andet fået nogle smarte skabe, der kan åbnes fra begge sider, hvor opvaskeren kan sætte ting ind fra den ene side, og tjeneren kan tage fra den anden. Der er også lavet to døre, så man kan gå ud med mad af en dør og direkte ind i opvasken af en anden, så det rene aldrig kommer forbi det beskidte, og dét fungerer rigtig godt”, fortæller Theis, som ikke mindst på grund af øve-restauranten, der ligger i tæt tilknytning til køkkenet, har fået helt nye muligheder.

”Vi har ikke øvet opdækning før, men det kan vi nu, ligesom vi har fået hele tjenerdelen med og også kan øve værtskab. Vi har fået et anretterbord, der er placeret tættest på døren til restauranten, og vi har en bardisk, som også er i spil, når her er arrangementer, så det hele bliver prøvet af, og jeg sidder netop nu og kigger på Brønnums hjemmeside for at finde det helt rigtige service til restauranten, hvor vi kan dække op til 50 personer”, lyder det fra Theis.

Hans elever eksperimenterer med alskens retter og ingredienser og en stor del af arbejdet foregår i midten af køkkenet, hvor ovne og kogeborde er samlet i en ø med to ovne og seks kogeborde.

"Vi har fået et køkken, der er meget regulært og til at gå til. Der er tænkt i fleksible løsninger".

Løsninger, der er fremtidssikret

”Og vi har fået lavet det, så vi kan udvide med flere ovne, hvis behovet ændrer sig. Det er tegnet ind fra start, så det kan laves om, så på den måde er vi fremtidssikret, og det er dejligt at vide”, lyder det fra Theis.

Han fortæller, at der i forbindelse med etableringen af det nye køkken er taget udgangspunkt i det eksisterende og kun købt nyt, hvor det var nødvendigt, og det betyder blandt andet, at kogebordet er genbrug. Til gengæld har eleverne fået en ny Bjørn (Varimixer røremaskine Kodiak 10), og det var virkelig tiltrængt, for de bager alt selv. Både bollerne til morgenmaden om fredagen, rugbrød og det lyse brød, hvis de f.eks. skal lave stjerneskud, så den bliver brugt flittigt i hverdagen i køkkenet, der er overskueligt, og hvor alt efter indflytningen er ved at være sat i system. I beholdere i forskellige farver bliver der f.eks. opbevaret mel og sukker, og køkkenet fremstår i det hele taget enkelt og rent, og det letter ifølge Theis det daglige arbejde.

”Vi har fået et køkken, der er meget regulært og til at gå til. Der er tænkt i fleksible løsninger, som de mobile reoler til gryder og pander, der kan flyttes rundt efter behov, og helt lavpraktisk er det nemt at vaske ned. Det er regulært, og vi har gode afløb, så det er til at få vasket gulv, som eleverne selv gør hver dag”, fortæller Theis, der mødtes med Henrik Plath, projektkonsulent hos Brønnum første gang for præcis et år siden.

Styr på lovgivningen
”Han var supergod til at komme med input til, hvad vi skulle have, og han havde styr på lovgivningen, det kunne man mærke. Det betød blandt andet, at vi fik etableret håndvaske ved indgangen til køkkenet med censorer på, så de er berøringsfri. Det er jo ikke sådan noget, en arkitekt har fokus på, men det havde han, og vi har fået god sparring”.

Også installationen gik godt, og derefter kunne det nye køkken tages i brug.

”Der var et enkelt bord, hvor vasken var sat forkert, og der fik vi bare leveret et nyt uden problemer og det samme med et køleskab, der havde fået en bule. Det blev også bare ombyttet med det samme”, fortæller Theis, der alt i alt er godt tilfreds. Han har fået et moderne og velfungerende køkken – og med masser af brobygning, hvor blandt andet 8. og 9. klasser og efterskoleelever kommer på besøg og tidligt oplever, hvad kokkefaget går ud på, er forhåbningen, at mange flere lader sig inspirere til at vælge en erhvervsuddannelse og søger ind på Campus Odsherred fremover.